7-3-2025 – De bouw op onze haven heeft een aantal onderdelen. Ieder onderdeel zullen we apart toelichten. De locatie van de onderdelen vind je in het item Hemmeland.

 

Waarom komen er nieuwe steigers?

Omdat we moeten verhuizen en de haven straks alleen vanaf locatie Hemmeland kunnen benaderen.

Hoe zie ze er uit?

We kiezen voor een hybride layout. De Hemmeland A en B blijven en de Waterland A en B ook deels. De overige steigers worden vervangen door drijvende steigers. Daarvoor maken we een brede hoofdpier met zijsteigers. Alle drijvende steigers krijgen lange en stabiele vingerpieren. Zo is er voor iedereen keuze: drijvend met vingerpieren of vast met achterpalen.

Waarom drijvend?

Om mee te gaan met het steeds wisselender waterpeil. De steigers worden van beton en 2,4 tot 3m breed en de secties zijn 20m lang. Ze worden ter plaatse gekoppeld. Stabieler vind je deze nergens.

Waarom niet alles vervangen?

De Hemmeland A en B blijven en de Waterland A en B zijn nog in goede staat. Die vervangen is zonde en het levert niet meer plek op. Bovendien horen we van een aantal klanten dat ze hechten aan de traditionele steigers. Zo is er voor iedereen keuze: drijvend met vingerpieren of vast met achterpalen.

Waarom een hoofdpier en niet de huidige layout?

Een hoofdpier geeft een mooi centraal beeld, van daaruit loop je zo naar het havengebouw. De pier wordt 6m breed en biedt ook mogelijkheid om elkaar te ontmoeten. Bovendien is een pier ’s avonds makkelijker af te sluiten zodat onbevoegden er minder makkelijk kunnen komen.

Moet ik dan niet eindeloos lopen?

De haven is nu groot en blijft ook groot en de layout maakt dat afstanden groot zijn. Maar dankzij de brede hoofdpier voelt het al snel alsof je vaste grond onder je voeten hebt. De allerverste plekken zijn iets verder dan nu, maar voor veel ligplaatsen verschilt het in afstand weinig.

Waarmee kunnen wij helpen?

waterland team